Divattöri: A Fűző

A fűző évszázadokon, sőt évezredeken keresztül elengedhetetlen kellékként szolgált a női ruhatárban. Maga az elnevezés (corset) a latin „corpus” szóból ered, melynek jelentése test. Ebből arra lehet következtetni, hogy a fűzőt mindig is a test megtartására használták. Divattörténeti kutatások igazolják, hogy már az ókorban is hordtak hasonló ruhadarabokat, amellyel az alakot lehetett korrigálni. Ezek a kezdetleges fűzők még nehéz szövetek voltak, melyeket a nők a derekuk köré kötöttek, így érték el a kívánt alakot. Manapság a japán kimono-k hasonlítanak legjobban az ókori fűzőkre.



Igazán népszerű a 14. századi Spanyolországban lett. A sok háború, hadakozás miatt az akkori fűzők leginkább a férfiak páncéljához hasonlítottak, fémből vagy fából készültek. Csak később, a 17-18. században tértek át a kényelmesebb, halcsontos variációhoz. Az 1789-es francia forradalom után a nők levetették merev fűzőiket, abroncsos szoknyáikat és az empire stílus jegyében könnyedebb, lezserebb ruhákat kezdtek hordani. A fűző azonban időről időre visszatért az öltözködésbe.


A 20. század elején kezdtek megjelenni az első olyan mozgalmak, melyek a női egyenjogúságot hirdették. A fűzőt a társadalmi elnyomás és korlátozás szimbólumának tekintették és felszabadítást követeltek. Ennek eredményeképpen 1905-ben forradalmi változás következett be a női divatban: Paul Poiret francia divattervező végleg megszabadította a női nemet sanyargató, az egészségre is ártalmas „páncéljaiktól”. Poiret olyan lenge, lágyan omló ruhákat tervezett, melyek alá „reformfűzőt”, vagyis trikó anyagú alsóneműt kellett venni. A II. világháború alatt, amikor a nőknek a gyárakban és a földeken kellett dolgozni, ismét megnőtt a kereslet a fűzők iránt, mert ezek csökkentették a hát-és derékfájást.

Paul Poiret kollekciója
A háború után a fűző berobbant a divat világába, Christian Diornak köszönhetően. A francia divattervező 1947-es „New Look” kollekciójában előszeretettel alkalmazta ezt a ruhadarabot elegáns öltözékek felsőrészeként. Az egész „New Look” lényege a nőiesség kihangsúlyozása volt, így a darázsderék, a mellek és a csípő állt a figyelem központjában. Később, a hatvanas években már inkább csak a fétis-divat kellékeként, valamint a posztmodern divatban köszönt vissza. A 2010-es években megjelent a fűző továbbgondolt, modernebb változata, a „Body Corset”, amely egy piercingek által megtartott fűző a testen.

Dior: New Look
Nincs még egy ruhadarab, ami annyi vitát váltott volna ki a társadalmon belül, mint a fűző. Rengeteg kitalált egészségre ártalmas hatás (az állandóan hordott fűző nimfomániát okozhat) és városi legenda (egy bálozó lánynak a bordái átszúrták a máját a túl szoros fűző miatt) ellenére kutatók megállapították, hogy komoly veszélyt nem jelentett az akkori hölgyek számára a fűző viselése, azonban kényelmi szempontból a mai ember számára hordhatatlannak bizonyultak.

Read More

Nyári Trendek 2011

Már augusztus van, így a nyári trendekkel kapcsolatos bejegyzésem kezdi aktualitását veszteni, de azért röviden, összefoglaló jellegűen írnék néhány nagyobb nyári divathullámról (melyek alapvetően nemcsak a 2011-ben, de minden nyáron jelen vannak öltözékünkben).

Az első szettet városnézésre ajánlom. Nyárias, lazább összeállítás, azonban nőies és elegáns is. A virágos ruha mellé mindenképpen szandált, sarut ajánlatos venni, mert az egész napos városnézéseket magassarkúban nem igazán lehet bírni. Esténként, amikor hűvösebbre fordul az idő, a ruhát feldobhatjuk egy nőiesebb fazonú farmerdzsekivel.



A második a hippi trend, amely a nyári fesztiválokra ideális. A lényege, hogy mindent szabad, sok-sok szín és minta (főleg virágok) jellemzi, emelett a természetes anyagok (például a szalma, len) is szerephez jutnak. A fesztiválokra szintén érdemes kényelmes cipőt választani, megjelenésünket pedig feldobhatjuk egy különlegesen befonott frizurával, esetleg fejdísszel. Rengeteg kiegészítő kötelező!





Egyszer már írtam bejegyzést a matróz stílusról, de ez is olyan divathullám, amin nem fog az idő. Továbbra is a kék, a piros és a fehér szín dominál, valamint a keresztben csíkos minta. Ezzel a trenddel leginkább a tengerparton, nyaralás közben találkozhatunk, de egyre több az "urbánus matróz" is. Népszerűségét annak köszönheti, hogy sokféle stílusa van, lehet elegánsabb (magassarkúval társítva), sportosabb, de meg kell említeni Kate Moss kedvencét, a "rocker matróz"-t is (ilyenkor a kék helyett fekete színt használnak).




Végül az a trend következik, amely a legkevésbé népszerű a magyar nők körében, ez pedig a neon szín. Míg mi félve veszünk fel egy-egy élénkebb ruhadarabot, addig a legnagyobb divatházak tervezői arra buzdítanak, hogy keverjük is őket! Így számukra teljesen természetes egy narancssárga nadrághoz pink vagy citromsárga felsőt viselni. Ha nem akarjuk ennyire követni a divatot, akkor elég, ha néhány élénkebb kiegészítőt választunk. De ha meg merjük kockáztatni a neonos öltözéket, egy fehér blézerrel, vagy egyéb pasztellesebb ruhadarabbal vissza tudunk venni a vadságából. Ezt a stílust leginkább nyáresti partikra ajánlom.


(A ruhák beszerzési helyei: Alberto Zago, Cango & Rinaldi, Mango, New Yorker, Promod, Ray Ban, Tally Weijl, Valentino, Vögele, Zara)

Read More

"Még mindig álomszerűnek tűnnek azok a percek" - Interjú Bódis Boglárkával, a Triumph Inspiration Award győztesével


Örömmel értesítem minden kedves Olvasómat, hogy a Divatkirályság blog féléves szünet után ismét elindul! Remélem, hogy ezentúl még naprakészebb információkkal tudok szolgálni a divat világából, illetve igyekszem minél többször, rendszeresebben írni. Úgy gondoltam, a megújulást követő első bejegyzésemnek különlegesebbnek kellene lennie, ezért a következőkben a Divatkirályság első interjúját olvashatjátok!

Bódis Boglárka divattervező július elején ért el első helyezést a Triumph nemzetközi fehérnemű - designer versenyén - a Triumph Inspiration Award-on - Berlinben. A divatbemutatón 37 ország legtehetségesebb tervezői mutatták be kreációjukat. Minden egyes fehérneműt „ A nők ünneplésének 125 éve” téma ihletett, mivel a Triumph idén ünnepli 125. születésnapját. Több mint 2100 tervező közül végül Bódis Boglárka pályaműve nyerte el leginkább a szakmai zsűri tetszését, így az általa tervezett body módosított változatát hamarosan világszerte meg lehet majd vásárolni a Triumph üzleteiben.

Gratulálok a sikeredhez! Így pár hét elteltével milyen érzés visszatekinteni a versenyre és a győzelmedre?

Köszönöm szépen! Valóban eltelt néhány hét és a verseny utáni izgalmak elmúltak, az öröm azonban megmaradt. Nagyon szép élmény visszagondolni a berlini döntőre és a győzelem pillanatára. Mivel akkor ott minden nagyon gyorsan zajlott, az eredmény pedig olyan meglepetés volt, amire az ember vágyik, amit remél, mégsem lehet rá felkészülni, még mindig álomszerűnek tűnnek azok a percek.

(Kép: Triumph)
A verseny a Berlini Divathét keretein belül zajlott. Milyen benyomásaid vannak erről a nagy nemzetközi divateseményről és a kezdő külföldi tervezőkről?
A döntő valóban a berlini divathét idején zajlott, azonban más helyszínen, így sajnos nem tudtunk bepillantani a berlini divathét más eseményeibe. Külön bemutató volt, ami a divathéttel párhuzamosan került megrendezésre. Berlin igazán szabad szellemű város, érezni lehetett a pezsgést, nagyszerű élmény volt ott lenni.
 
Mi ihlette az általad tervezett fehérneműt?
A fehérneműhöz az inspirációt Baudelaire Romlás virágai (Les Fleurs du Mal) című kötetének egyik verse, a "Mindenestül" adta. Innen kapta a pályamű az elnevezését. A versben az a kérdés fogalmazódik meg, hogy egy nőnek mely része a legszebb, melyre a végén a költő azt a választ adja, hogy nem lehet egyetlen részletet kiragadni, hiszen a nő egésze szép, a benne lévő harmónia, a lénye egésze, „Mindenestül”. Babits Mihály gyönyörű fordításában jelenik meg „a teste finomabb szálú hímzés”, valamint a „sötét és rózsaszín tagok közt, melyekből áll a drága nő” megfogalmazás, melyeket szerettem volna a fehérnemű tervezésekor visszaadni. Így készült el a púderszínű alapon finom, fekete hímzőfonallal díszített, fűzőt idéző body.

               
           (Kép: Triumph)

Volt valamilyen nőtípus, aki a szemed előtt lebegett, miközben a body-t készítetted?
Próbáltam elképzelni az a nőalakot, akiről a vers szól. Aki finom, érzéki, csábító, titkokkal teli. Akiben van erő, de nem veszíti el a nőiességéből adódó törékenységét. Egy nő, aki szeret és mer is nőies lenni.

Milyen átalakítási folyamat után juthatnak hozzá az érdeklődők a nyertes darabhoz?
Nemrég kezdődött el az együttműködés a Triumph tervező csapatával. Kérésük szerint terveket készítettem arról, hogyan képzelem el a munkám kereskedelmi forgalomba hozható változatát. Mivel az eredeti fehérnemű javarészt szabászbabán, kézi munkával készült, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy miként lehet úgy átalakítani, hogy szériázható és gépi gyártásra alkalmas legyen. Szeretném, ha a fehérnemű megtartaná az eredeti koncepcióját, ugyanakkor kényelmes és kellemes viselet legyen a hölgyek számára, hiszen egy kereskedelmi darabnál a funkcionális és esztétikai szempontoknak egyensúlyban kell lenniük.


Mi a különbség ruhák és fehérneműk tervezése között? Neked melyik áll közelebb a szívedhez?
A Triumph pályázata volt az első alkalom, amikor fehérneműt terveztem. Úgy gondoltam, hogy ez egy igen különleges ruhadarab a nők ruhatárában, hiszen nagyon kevés ember számára válik láthatóvá, így izgalmas feladatnak találtam formába önteni azt, ami ezzel a témával kapcsolatban bennem van. Nem volt sem könnyebb, sem nehezebb, mint más öltözékek tervezése. Ha megjön az inspiráció és összeállnak a gondolatok az ember fejében, minden tervezés örömet jelent.

A győzelmed után Lily Cole szupermodellel sétáltál végig a kifutón. Nyomon követed a nemzetközi trendeket, tervezőket, modelleket?
Természetesen igen. A KREA Kortárs Művészeti Iskolában, ahová járok, tanáraim nagy hangsúlyt fektetnek a képzés során arra, hogy kövessük a trendeket, tudjuk a divatfővárosok történéseit, ismerjük a divatházak kollekcióit. Fontos, hogy amit csinálunk, illeszkedjék a trendekhez, ne legyen öncélú.

(Kép: Triumph)

Azt olvastam, hogy kislánykori álmodat váltod valóra a divattervezéssel és eddig egészen más pályán mozogtál. Mik a terveid a jövőre nézve?
Valóban egy gyermekkori álom megvalósításán dolgozom. Kislány korom óta rajzolgattam ruhákat, majd 16 évesen megkaptam a nagyszüleimtől az első varrógépemet, és onnantól a rajzokat igyekeztem valóságos ruhákká formálni. Sokáig hobbi volt ez számomra, amit a tanulmányaim mellett folytattam, a magam örömére. A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Szakán végeztem, ezt követően évekig dolgoztam az államigazgatásban a gazdaságdiplomácia területén. Mivel egyre erősödött bennem a vágy, hogy közelebb kerülhessek a művészetekhez és a hobbimmal foglalkozhassam hivatásszerűen, megfogalmazódott bennem az a gondolat, hogy talán még nem lenne túl késő pályát váltani, így felvételiztem a KREA-ba divattervező szakra. Szeptemberben kezdem meg a harmadévet. Akkor nagyon kockázatosnak tűnt fejest ugrani az ismeretlenbe, de most úgy gondolom, jó döntést hoztam. Ehhez természetesen nagyon nagy segítség volt a családom és a barátaim bíztatása és támogatása, amiért nagyon hálás vagyok! Szeretném befejezni az iskolát, közben kialakítani egy saját márkát. Álmom, hogy ruhákat tervezhessek, már nem csupán a magam örömére, mások örömére is!

Read More