Ez a már-már szentségtörő gondolat régóta foglalkoztatta a divatvilág nagyjait, hiszen az ötlet nemcsak figyelemfelkeltő, de megbotránkoztató is. Máig emlékezetes a United Colours of Benetton 1991-es divatkampánya, ahol egy fehér ruhás apáca és egy fekete ruhás pap csókjának lehetünk szemtanúi. A fotókat az olasz Oliviero Toscani készítette - azóta is a Benetton kampányok elsőszámú fotósa - aki híres elgondolkodtató, néha sokkoló képeiről. A Vatikánban természetesen azonnal tiltakoztak a fotók ellen és szentségtöréssel vádolták a Benettont, valamint Toscanit. A botrányos fotó mégis vízválasztó volt a divat történetében, olyan tabut döntött le, ami után a tervezők sokkal bátrabban nyúltak ehhez a témához. Először a bigott katolikus Olaszországban lett népszerű az egyházi viseletek "világivá" alakítása, ami az olasz tervezők dekadens,"képromboló" mentalitásával magyarázható. Később a szintén katolikus Spanyolország és Franciaország divatjában is elterjedt ez a trend. Manapság már egyáltalán nem meglepő, ha egy-egy magazin címlapján, esetleg a kifutón találkozunk az apácák hatását tükröző darabokkal.
Erősen jelenik meg az "apácatrend" Rick Owens 2009-es tavaszi kollekciójában, ahol a modellek fekete ruháin, valamint a fejkendőkön érződik, hogy a tervezőt az egyházi ruhák ihlették. Mások szerint ezek a kendők nem is a katolikus apácák viseletére, hanem sokkal inkább az ókori Egyiptom papnőinek fejkendőire hasonlítanak.
Idén is aktuális a trend, az Yves Saint Laurent 2010/2011-es őszi kollekciójának bemutatóján is feltűnt egy-egy apáca a kifutón. Stefano Pilati, az YSL előszámú tervezője az egyházi ruhákat a divatházra jellemző párizsi sikkel ötvözte.
Emlékezetes apácás divatanyaggal jelentkezett 2008-ban a POP magazin. Már a címlapon is egy fekete csipkeruhát viselő apáca pózol, ezzel előrevetítve az újságban található divatanyagot. A fotókon többnyire elegáns fekete ruhába öltözött, illetve félmeztelen apácák szerepelnek. A képek komorságát a fekete-fehér színvilág még fokozza. Ha ez a fotósorozat tíz évvel ezelőtt jelent volna meg, valószínűleg hatalmas felháborodás követte volna, de 2008-ban ezen a témán és megvalósításon már senki nem lepődött meg.
Lara Stone topmodell a francia Vogue egyik divatanyagában változott szexi apácává. Nemcsak a fűzős ruha, de a vörös körmök és az erős rúzs is a hatást erősítik.
Emma Watsont Karl Lagerfeld öltöztette apácának a Crash magazin fotózásán, ahol maga a mester készítette a divatfotókat.
Steven Meisel fotós "Organized Robots" elnevezésű divatanyagának modelljei szintén az apácák fejkendőihez hasonló viseletben szerepelnek.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése