2011. augusztus 28., vasárnap

Divattöri: A Fűző

A fűző évszázadokon, sőt évezredeken keresztül elengedhetetlen kellékként szolgált a női ruhatárban. Maga az elnevezés (corset) a latin „corpus” szóból ered, melynek jelentése test. Ebből arra lehet következtetni, hogy a fűzőt mindig is a test megtartására használták. Divattörténeti kutatások igazolják, hogy már az ókorban is hordtak hasonló ruhadarabokat, amellyel az alakot lehetett korrigálni. Ezek a kezdetleges fűzők még nehéz szövetek voltak, melyeket a nők a derekuk köré kötöttek, így érték el a kívánt alakot. Manapság a japán kimono-k hasonlítanak legjobban az ókori fűzőkre.



Igazán népszerű a 14. századi Spanyolországban lett. A sok háború, hadakozás miatt az akkori fűzők leginkább a férfiak páncéljához hasonlítottak, fémből vagy fából készültek. Csak később, a 17-18. században tértek át a kényelmesebb, halcsontos variációhoz. Az 1789-es francia forradalom után a nők levetették merev fűzőiket, abroncsos szoknyáikat és az empire stílus jegyében könnyedebb, lezserebb ruhákat kezdtek hordani. A fűző azonban időről időre visszatért az öltözködésbe.


A 20. század elején kezdtek megjelenni az első olyan mozgalmak, melyek a női egyenjogúságot hirdették. A fűzőt a társadalmi elnyomás és korlátozás szimbólumának tekintették és felszabadítást követeltek. Ennek eredményeképpen 1905-ben forradalmi változás következett be a női divatban: Paul Poiret francia divattervező végleg megszabadította a női nemet sanyargató, az egészségre is ártalmas „páncéljaiktól”. Poiret olyan lenge, lágyan omló ruhákat tervezett, melyek alá „reformfűzőt”, vagyis trikó anyagú alsóneműt kellett venni. A II. világháború alatt, amikor a nőknek a gyárakban és a földeken kellett dolgozni, ismét megnőtt a kereslet a fűzők iránt, mert ezek csökkentették a hát-és derékfájást.

Paul Poiret kollekciója
A háború után a fűző berobbant a divat világába, Christian Diornak köszönhetően. A francia divattervező 1947-es „New Look” kollekciójában előszeretettel alkalmazta ezt a ruhadarabot elegáns öltözékek felsőrészeként. Az egész „New Look” lényege a nőiesség kihangsúlyozása volt, így a darázsderék, a mellek és a csípő állt a figyelem központjában. Később, a hatvanas években már inkább csak a fétis-divat kellékeként, valamint a posztmodern divatban köszönt vissza. A 2010-es években megjelent a fűző továbbgondolt, modernebb változata, a „Body Corset”, amely egy piercingek által megtartott fűző a testen.

Dior: New Look
Nincs még egy ruhadarab, ami annyi vitát váltott volna ki a társadalmon belül, mint a fűző. Rengeteg kitalált egészségre ártalmas hatás (az állandóan hordott fűző nimfomániát okozhat) és városi legenda (egy bálozó lánynak a bordái átszúrták a máját a túl szoros fűző miatt) ellenére kutatók megállapították, hogy komoly veszélyt nem jelentett az akkori hölgyek számára a fűző viselése, azonban kényelmi szempontból a mai ember számára hordhatatlannak bizonyultak.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése