2011. november 26., szombat
A "Hitchcock stílus"
Valószínűleg nincs olyan ember, aki ne hallott volna a 20. század egyik legnagyobb hatású filmrendezőjéről, Alfred Hitchcock-ról. Olyan - mára kultikussá vált - remekművek fűződnek a nevéhez, mint minden horrorfilmek őse, a "Psycho", a nyomasztó hangulatú "Madarak" vagy a pár éve újraforgatott "Hátsó ablak". Hatása a filmművészetben elvitathatatlan, rengeteg rendező igyekszik eltanulni tőle a feszültségkeltés fortélyait. Emellett azonban olyan más művészeti ágakra is hatást gyakorolt, mint a zene, a képzőművészet, vagy éppen a divat. A következőkben az utóbbi területre koncentrálok.
PSYCHO:
Hitchcock leghíresebb filmjét, az akkoriban nagy port kavaró Psycho-t, 1960-ban készítette. Nemsokkal később, 1962-ben a Harper's Bazaar-ban megjelent egy Jeanloup Sieff nevéhez fűződő fotósorozat, melyben a rendező "visszatér" az elátkozott házba, a film díszletei közé, a modell legnagyobb ijedelmére.
2008-ban a Vanity Fair magazin fotósát, Mark Seligert ihlette meg a film. Modelljének Marion Cotillard színésznőt választotta, aki a leghíresebb (és egyben legfélelmetesebb) részt, a zuhanyzós jelenetet "játszotta újra" a fotós kedvéért. A képek színe, az eredeti filmhez hűen: fekete-fehér.
MADARAK:
A Madarak szintén a rendező kultikussá vált filmjei közé tartozik. Itt is a feszültség megteremtésével játszik, valamint felvet egy olyan gondolatot, mi lenne, ha a madarak egyszerre elkezdenék halálosan fenyegetni az emberek addig megszokott, békés életét. Sok-sok divatfotót, valamint ruhadarabot megihletett az alkotás. Elsőként lássuk Tom Ford napszemüveg-kampányát, melyet a 2010/11-es őszi-téli szezonra készített.
A következő fotó az olasz Vogue 2010. évi szeptemberi számában jelent meg. A kép nyomasztó hangulata, a modell öltözéke és frizurája, nem utolsó sorban pedig a "mellékszereplő" madarak jelenléte utal Hitchcock hatására.
Ahogy azt korábban említettem, nemcsak fotósokra, hanem divattervezőkre is erős hatást gyakorolt a rendező. A 2008-as Kijevi Divathéten Artem Klimchuk kollekciójában lehetett felfedezni a Madarak ihlette "kalapokat".
A GYANÚ ÁRNYÉKÁBAN:
Ebben a filmben a gyanú árnyéka vetül az egyik szereplőre, majd később megtudjuk, hogy nem is olyan alaptalan az a bizonyos gyanú. A rendező remekműveinek sorába ugyanúgy felsorakoztatható, mint az előző két film. Talán éppen ezért ihlette meg a Miu Miu-t is, amikor 2010-es őszi-téli kollekciójában a főszereplő hősnő ruháihoz hasonló darabok jelentek meg (leginkább a madármotívum ilyen szembeötlő egyezés).
A HÁTSÓ ABLAK:
A rendező méltán népszerű "kukkolós" filmjét a Vanity Fair magazin Hitchcock fotó összeállításában tekinthetjük meg. Az újságban több - a rendező által alkotott - film fotóadaptációja látható, melyekben a hivatásos modellek helyett ismert színészek, színésznők tűnnek fel. A Hátsó ablak esetében a szerepeket Scarlett Johansson és Javier Bardem játssza.
VERTIGO:
A Vertigo, magyarul Forgószél című film is szerepel a Vanity Fair által "újragondolt" képek között. Itt a hősnő bőrébe Renée Zellweger bújt.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése